HSP - Hrvatski sindikat POŠTE

POST INFO 743 – Plaća šumom – postotci drumom

Ponukani nedavnim intervjuom čelnog čovjeka Hrvatske pošte koji je objavljen na jednom vrlo čitanom portalu i brojevima koji su tamo izneseni, a vezani su za porast plaća pojedinih kategorija radnika HP, naši brojni članovi i ne samo oni, tražili su od sindikata pojašnjenje o čemu se tu radi i kako to da oni (radnici) na svojoj plaći baš i ne osjete ta vrlo ozbiljna povećanja plaće. Za one koji su možda propustili pročitati, prenosimo samo dio izrečenoga i to upravo onaj koji je izazvao brojna pitanja i nedoumice radnika Hrvatske pošte. Tamo je, između ostalog rečeno, „U posljednje dvije godine vozačima smo digli primanja oko 40 posto, operaterima poštanskih usluga (nepostojeće radno mjesto op.a.) 10 posto, a poštarima za opću dostavu oko 25 posto. Uveli smo uz garantirani iznos fiksne plaće i mogućnost varijabilnog dodatka kojim, ovisno o rezultatima rada, naši zaposlenici svaki mjesec mogu povećati primanja za deset do čak 50 posto“. Znamo da je kroz Kolektivni ugovor (čl.46.) povećana plaća navedenim (i još nekim) skupinama radnika ali, isto tako znamo da je to povećanje bitno manje od navedenog (povećanje poštarima je oko 18,2%, vozačima oko 12,5%, operaterima u PU oko 2,3%). Jednako tako, imamo u vidu da primanja nisu isto što i plaća jer treba uzeti u obzir i dodatke na plaću po osnovi uvjeta rada (popodnevni rad, smjenski rad, rad noću itd.) koji povećavaju ukupna primanja radnika. Zbog svega navedenoga i činjenice da su usporedne brojke u ozbiljnom „nesporazumu“, Poslodavcu smo uputili dopis u kojem tražimo da nam dostavi točne financijske podatke i pokazatelje temeljem kojih je povećanje primanja za navedene kategorije radnika upravo u iznosima koje je iznio predsjednik Uprave. Zbog iznimnog interesa naših radnika pa čak i nekih izvan naše tvrtke, odgovor očekujemo u najskorije vrijeme pa ćemo Vas, odmah po njegovu prispijeću, o svemu podrobno izvijestiti.

RADNA VREMENA

Tijekom svibnja ove godine poslodavac je obavio savjetovanje s radničkim vijećima vezano za uvođenje “novog“ radnog vremena u pojedinim organizacijskim dijelovima Hrvatske pošte. Poslodavac je predložio radno vrijeme od ponedjeljka do četvrtka od 8:00 do 16:30, a u petkom od 8:00, do 14:00 sati, s početkom primjene od 01.06.2019.g. RV GP1 se protivilo tom prijedlogu, a posebno za radnike koji rade u NSC-u i predložilo je uvođenje kliznog radnog vremena u rasponu +,-1 sat, a što poslodavac nije prihvatio te je u poslovanje uveo novo radno vrijeme. Hrvatski sindikat pošte smatra da je pitanje radnih vremena za sve organizacijske dijelove u kojima su radna vremena promijenjena, a posebno radnike u NSC-u, prevažno pitanje, te je od poslodavca zatražio da još jednom cjelovito analizira radna vremena i pristupi njihovom unaprjeđenju i promjenama (uvođenje „kliznog“ radnog vremena ili vraćanje na „staro“). Naime, znatan dio radnika koji rade u organizacijskim dijelovima koji su preseljeni ili se planira njihovo skoro preseljenje u NSC, zbog udaljenosti, prometnih i brojnih drugih organizacijskih problema vezanih uz putovanje, obiteljske prilike, podizanje djece iz vrtića ili škola, nalaze se u ozbiljnim životnim poteškoćama. Dugotrajnost putovanja od mjesta prebivališta i natrag utječe i na kvalitetu njihovog preostalog slobodnog radnog vremena, a nefleksibilnost radnog vremena tome dodatno doprinosi. Podloga za donošenje kvalitetne odluke, uz potrebe organizacijskih procesa, trebalo bi biti zadovoljstvo i interes radnika Hrvatske pošte, a za početak smatramo da bi anketiranje radnika o tome bio pozitivan korak u pravome smjeru.

POVEĆANE NAKNADE ZA NOĆNI RAD

Na temelju članka 17. Statuta Hrvatske pošte Uprava Društva je na sjednici održanoj dana 21.08.2019., donijela Odluku o uvećanju dodatka osnovnoj plaći po osnovi uvjeta rada težih od normalnih uvjeta koji nisu vrednovani u osnovnoj plaći prema efektivnim satima provedenim u noćnom radu. Radnici pored dodatka iz članka 45. stavka 1. točke 3. Kolektivnog ugovora, imaju pravo na dodatak osnovnoj plaći po osnovi uvjeta rada težih od normalnih uvjeta koji nisu vrednovani u osnovnoj plaći prema efektivnim satima provedenim u noćnom radu u visini od 20 posto. Ova odluka primjenjuje se od 01.09.2019. godine do opoziva, a najkasnije do prestanka važenja Kolektivnog ugovora, odnosno do 31.12.2020. godine.

SEZONA U MREŽI – NIKAKO NA ZELENU GRANU

Unatoč iskustvima prošlih sezona, unatoč našem stalnom ponavljanju da se sezona u mreži ne može improvizirati i organizirati od danas do sutra, na način da ćemo sve potrebe za dodatnim radnicima riješiti sa radnicima iz unutrašnjosti, unatoč svemu tome, mreža je opet nespremno dočekala ljeto. Improviziralo se tu na sve moguće, a još i više na nemoguće načine. Nažalost, rezultat je, između ostalog, porast bolovanja, odlasci radnika iz sustava ili namjera da se to dogodi u najskorije vrijeme, nemogućnost korištenja pauze, nepriznati i neplaćeni prekovremeni rad i još puno toga mimo propisa i zakona. Voditelji GPU i operateri smjene su, gotovo u pravilu, odrađivali cijelu smjenu na šalterima i, onako „usput“ odrađivali svoje osnovne zadatke i, na kraju ali ne i najmanje važno, brojni nezadovoljni korisnici koji su bježali iz poštanskih ureda zbog velikih gužvi, pa bolju i bržu uslugu potražili u mjenjačnicama, kioscima, trgovačkim centrima i drugdje. Što će na kraju pokazati rezultati poslovanja, ostaje za vidjeti. Ukoliko se pokaže slabiji promet i manja zarada za očekivati je da će se krivac naći u lošijoj(?) sezoni i vražjem svjetskom trendu pada broja usluga. Što se to zapravo događa iz godine u godinu? Umjesto da se sezona na vrijeme priprema, ona se doslovce improvizira! Regionalni direktori, mahom bez iskustva u sezoni, pokušali su spasiti što se spasiti dalo i moglo. Voditelji mreže koji su trebali i morali znati što ih čeka, neki silom, a neki milom, su slali radnike na besmislena izaslanja, bez ikakvog učinka i imalo logike. Nije se tu uzimalo u obzir mjesto stanovanja, put kojeg treba prevaliti do mjesta rada i natrag (u dvokratnom radu po četiri puta dnevno, tur-retur), nisu se pronalazila najbolja i najlogičnija rješenja. Nekima od dičnih voditelja mreže ni na kraj pameti nije bila pomisao i mogućnost da voditelji grupe poštanskih ureda, (možda) nešto mogu dogovoriti s radnicima i naći svima prihvatljiva rješenja. Pojedinim voditeljima mreže očito je razgovor s radnicima pusta tlapnja i čisto gubljenje vremena, a pristup kao kolega prema kolegi, odnosno čovjeka prema čovjeku, totalna nepoznanica! I tu, čini se, za neke od njih nema pomoći niti lijeka. Zasad! Htjeli, ne htjeli, sada na izmaku ove sezone i iskustva iz nje, sama po sebi se nameću neka pitanja i bilo bi dobro na njih dati odgovore, barem sami sebi. Ako zbog ničega drugog, onda barem da pokušamo učiti na vlastitim greškama. Pitanje prvo: kome je logično prepoloviti radnike u sezoni u mjestima gdje postoji konkurencija i time izbijati novce iz vlastitog džepa, a sve da bi se organizirao cjelodnevni rad u malim mjestima gdje ne postoji konkurencija i čovjek je, htio ne htio, osuđen na našu uslugu? Pitanje drugo: kome je logično uvoditi dvokratni rad (pa taman samo subotom) u uredu u kojeg radnika šalješ desetke kilometara (usput, bez javnog prijevoza), a da si pri tom svjestan da je promet u tom uredu čista simbolika? Pitanje treće: kad će se konačno vidjeti benefiti nove organizacije? Ako imamo voditelje grupe ureda, a imamo, onda im sam naziv radnog mjesta govori da su oni ti koji vode te urede i snose odgovornost za njihov rad i uspješnost. Oni su ti koji moraju znati kakvo radno vrijeme je najbolje za taj ured, sa kojim radnicima raspolažu za sezonu i imati mogućnost rasporediti te radnike na najprihvatljiviji i najsvrhovitiji način. Voditelji mreže bi trebali sve to skupa to nadzirati, koordinirati, minimalno intervenirati (samo po potrebi) i, u suradnji s regionalnim direktorom, davati svekoliku podršku i pratiti promet svojih ureda. A svi skupa bi se trebali više potruditi poštivati svoje radnike, uvažavati njihov trud i zalaganje, a ne se postavljati na način da su radnici tu da rade, rintaju i šute, jer u protivnom će, za prvu ruku, biti premješteni u najdalji kutak županije. A „dalje ćemo vidjeti“!!! Teško ćemo dosadašnjim pristupom na zelenu granu. Šteta, jer sve bi moglo i moralo biti puno, puno bolje.

KADA KORISNICI „OTMU“ PAUZU…

Teorija i praksa nekog pitanja ili situacije vrlo su često dijametralno suprotne. Evo jednog takvog slučaja i to na primjeru rada u poštanskom uredu. Naime, često PU imaju na ulaznim vratima proklamirano radno vrijeme, a s time naravno i vrijeme „dnevnog odmora“ (pauze ili narodski gableca), npr. od 11.00 – 11 30 h. Pitanje – što ako u ured prije 11.00 h uđe veći broj korisnika (od desetak pa naviše) pa „otmu“ radnicima pauzu? Prema riječima prvonadređene voditeljice, operater/ka mora uslužiti sve korisnike u uredu makar na to potrošila cijeli “dnevni odmor”, a kada se to stvarno i dogodi, ne može onda isti taj operater/ka zatvoriti PU kako bi se pauza nadoknadila (čitaj: kako bi se radnik odmorio i nešto pojeo), jer propisano vrijeme odmora je iščezlo i ne daj ti Bože da eto baš u tom trenutku dođe šef ili još gore inspekcija! Eto materijala za progon radnika! Koga još briga što je isti taj radnik na izmaku snaga, gladan i žedan? Jesu li kruta i neopipljiva pravila iznad živa čovjeka? Čini se da jesu…