HSP - Hrvatski sindikat POŠTE

POST INFO 768 – DO USKRSNICE ĆEMO IPAK PUTEM SUDA!

Temeljem informacije koju smo dobili krajem prošlog tjedna, činilo se kako je razum ipak prevladao i da će prigodna nagrada za Uskrs uslijediti tijekom tjedna koji je na isteku. Nažalost, koliko god najava o isplati bila s visoke razine, pokazala se netočnom (!?). Sada je potpuno jasno da takozvana „visoka politika“ živi u svom polusvijetu i da joj elementarna logika i racionalnost nisu baš najjače strane. Svo proteklo vrijeme upozoravamo na činjenicu da je isplata prigodne nagrade propisana važećim Kolektivnim ugovorom, da je njena isplata neizbježna i da će radnici Hrvatske pošte svoje pravo ostvariti, svidjelo se to toj „visokoj politici“ ili ne. Istoj toj politici očito nije stalo do toga da će isplata ove prigodne nagrade, a po svemu sudeći i one koja treba biti isplaćena krajem ovog mjeseca, biti daleko skuplja kada se ostvare putem suda. Naravno i nažalost, o tomu visoki političari ne vode brigu jer su njihove neracionalne i teško razumljive odluke na tragu dnevno-političke tlapnje o „štednji i solidarnosti“, bez imalo odgovornosti o štetnim posljedicama odluka koje donose. Činjenica je da Hrvatska pošta posluje na otvorenom tržištu koje je konkurentno i svakodnevno se bori za svoj dio poštanskog posla kojeg naši radnici marljivo odrađuju i pritom ostvaruju nemali prihod, a o ugrozi pandemijom da sada i ne govorimo. I onda kada dođe trenutak da radniku treba isplatiti ono što mu zakonito pripada, ta visoka politika kaže da to ne želi. Ista ta politika se redovito poziva na pravnu državu i vladavinu prava ali je, nažalost, poznato da to čini samo onda kada joj to odgovara. Po svemu sudeći oni ne znaju, a trebali bi znati, da će biti isplaćena svaka kuna pa i više nego što je to bilo potrebno. Razlika neće završiti u rukama (džepovima) radnika već u troškovima sudskih postupaka. Zbog svega toga, pozivamo još jednom da, odmah i bez odlaganja, mjerodavni donesu jedinu ispravnu odluku, svakako prije nego to bude prekasno. Platite radnicima pošteno zarađen novac! Kao što smo već u više navrata obavještavali, još jednom pozivamo sve naše članove da se obrate povjerenicima Hrvatskog sindikata pošte radi davanja punomoći kojima ćemo sudskim putem ostvariti vaše pravo, jer kako se sada čini, to nam je jedni siguran put do ostvarenja zakonom zajamčenog prava.

SAČUVALI SMO DODATAK ZA PREHRANU!

Svjesni situacije koju je prouzrokovala pandemija COVID-19 kao i njezinih negativnih posljedica na hrvatsko gospodarstvo, pa tako i na poslovanje Hrvatske pošte, kao odgovoran socijalni partner, razumijevajući trenutne okolnosti, od početka podržavamo svaku štednju, ali nikako onu koja bi bila nauštrb materijalnih prava naših radnika. U tom smo smislu vodili i ove razgovore sa Poslodavcem te zajedno iznašli mogućnost drugačijeg načina isplate dodatka za prehranu koja ubuduće ne bi bila dio plaće nego bi se privremeno isplaćivala kao neoporezivi dodatak na plaću. Na ovaj način isplate dodatka za prehranu, tvrtka bi uštedjela u ukupnom trošku, a radnicima se ne bi ozbiljnije zadiralo u ”džep”. Ovakav način isplate je dogovoren za naredna tri mjeseca (svibanj, lipanj i srpanj), nakon čega ćemo otvoriti pregovore s Poslodavcem o novom modelu isplate i to tako da po osnovi ove naknade, radnicima dosadašnji bruto iznos (450,00 kn) bude isplaćivan u neto iznosu, što bi bilo stanovito povećanje sadašnje plaće.

PAKETOMATI – PITALI SMO PREDSJEDNIKA UPRAVE

Nabavka paketomata, “vruća” tema ovih dana, tema o kojoj mnogi raspredaju i imaju svoje “istine”, investicija koja se čak dovodila u vezu s neisplatom jednokratne prigodne nagrade (uskrsnice), ponukala nas je postaviti nekoliko pitanja prvom čovjeku Hrvatske pošte, predsjedniku Uprave g. Ivanu Čuli.

Post info: Kupujemo paketomate. Zašto baš sada?

Ivan Čulo: Dvije godine smo pripremali projekt za koji smo tek sad bili spremni i iskreno vam mogu reći da svi znamo da bi nam danas posao bio lakši da ih već imamo. I sami znate kakvi su trendovi rasta paketskog biznisa i koji su izazovi last mile dostave. Teren nerijetko pati zbog ponovne dostave, dokazivanja da su korisniku zvonili/zvali ga pa se nije javi i slično. Ne možemo se mi hvaliti da smo izmislili toplu vodu već pratimo ono što je u EU zemljama standard. Paket24 koji smo predstavili u siječnju upravo je strateški zaokret naše kurirske usluge i paketomati su dio te priče, vrlo važan. Kupujemo 300 paketomata putem kojih će korisnici moći koristiti uslugu od 0-24, 7 dana u tjednu. To je dio priče broja 24 iz samog naziva Paket24. Ovime ćemo podići razinu cjelokupne usluge, a usudim se reći i našim kolegama olakšati dio posla. Bilo bi idealno da smo ih nabavili prije dvije godine.

Post info: Zašto nije proveden postupak javne nabave?

Ivan Čulo: Procedura same nabave provedena je u potpunosti u skladu sa zakonskim propisima. Budući da se radi o nabavi paketomata za usluge domaće žurne dostave paketa (uslugu Paket 24), podsjećam, ovo smo već komunicirali kad je bilo aktualno:

• Provedbenom odlukom Komisije (EU) 2019/1204 od 12. srpnja 2019. o primjenjivosti Direktive 2014/25/EU Parlamenta EU, a kao posljedica projekta koji smo vodili dvije godine (2017. – 2019.), Hrvatska pošta oslobođena je od postupaka javne nabave za usluge koje su u potpunosti na tržištu, u ovom slučaju usluge Paket 24. Predmetna nabava provedena je prema internom pravilniku koji je sasvim usklađen s hrvatskim zakonodavstvom i navedenom odlukom Komisije EU.

• Provedbena odluka Komisije (EU) 2019/1204 od 12. srpnja 2019. objavljena je u Službenom listu Europske unije 15. srpnja 2019., broj: L 189/75- L 189/79. Dakle, ne temelji se na našoj univerzalnoj usluzi, ovo je dio priče tržišta na kojem se mi borimo, kao što dobro znate, sa svjetskim kurirskim tvrtkama koje su na području RH. Ovo je visoko konkurentno tržište koje i djeluje po takvim pravilima.

Post info: Je li provedeno ispitivanje tržišta? Ako jeste, što je ispitivanje pokazalo?

Ivan Čulo: Kao što sam rekao, dvije godine su trajale pripreme. U našem poštanskom žargonu vam mogu reći da se bitno podiže broj uručenja paketa u prvom pokušaju dostave, smanjuju se troškovi prijevoza, goriva i slično, uz veće zadovoljstvo korisnika izuzetno raste i sam imidž usluge. U nekim zemljama se preuzimanje paketa penje i do 90% putem paketomata. Paketski biznis raste 20% godišnje, govorim o brojevima prije pandemije. Višestruki rast e- trgovine će trajno ostaviti trag na ove trendove. I sami znate da se navike korisnika mijenjaju i jednom kad se promjene, one se teško vraćaju na staro ako ne uključuju veću komotnost. Kupovina putem mobilnih uređaja je praktična i predstavlja uštedu vremena. A onda nastupa čitav lanac čiji smo mi važan dio. Danas sam pogledao kako stojimo mi s artiklima na Žutom kliku. Top proizvodi koji su se prodavali su bili brašno i lički krumpir. Devet tisuća artikala brašna i krumpira je prodano ove godine. Što se tiče Podravke i Kraša do danas imamo više od 5 tisuća prodanih paketa koje smo uveli za vrijeme pandemije. Sve te pošiljke dostavljamo također uslugom Paket24. Potencijal koji imamo je ogroman i to već danas.

Post info: Kakva su iskustva europskih poštanskih operatera vezana za paketomate?

Ivan Čulo: Piloti koji su se provodili prije više godina nisu isto što i stanje danas. Rastom paketa iskustva svih operatora koji imaju paketomate su isključivo pozitivna.

Post info: Kolika je vrijednost investicije i što dobivamo za navedeni iznos?

Ivan Čulo: Ugovor je sklopljen na 7 godina, a uključuje:

– 108 mil. kn vrijednost kompletnog ugovora (bez PDV-a)

– potpuno kasko održavanje na 5 godina za svaki instalirani uređaj

– softver kupljen sa suorce codom (bez ikakvih budućih obveza prema dobavljaču)

– 300 uređaja (dopremanje iz Kine 65-70 brodskih kontejnera) u dvije godine

– instalacija i održavanje na prostoru cijele HR.

Investiramo u paketomate koji će biti u vlasništvu tvrtke te će osim uređaja u cijeni biti pokriveno puno kasko održavanje na 5 godina te softver sa source codom. Sam uređaj moderniji je od onog koji je upotrebljavao, primjerice, Tisak, a ako se promatra cijena samog paketomata, ona je identična. Njihova cijena iznosi oko 200 tisuća kuna bez obzira na to što je nabavljeni paketomat i veći i tehnološki znatno moderniji od onih koje je koristio Tisak.

Post info: Kada treba očekivati početak uporabe prvih paketomata?

Ivan Čulo: U zadnjem kvartalu ove godine ćemo početi s prvim paketomatima, a svi će biti postavljeni unutar dvije godine.

Post info: U kojem razdoblju treba očekivati prihode od paketomata koji će pokriti uložena sredstva?

Ivan Čulo: Očekujemo trenutne prihode i ono što je najvažnije – značajno smanjenje troškova, a istovremeno značajan rast zadovoljstva korisnika.

Post info: Hoće li paketomati ugroziti radna mjesta naših radnika?

Ivan Čulo: Ne, dapače, pomoći će da efikasnije i uspješnije rade svoj posao. Rasteretit će se ponovni pokušaji dostave i poštanski uredi.