Prvi sastanak pregovaračkih odbora za sklapanje novog Kolektivnog ugovora za radnike HP-a bit će održan u utorak, 5. prosinca. Od kad je Hrvatske pošte, pregovora i pregovaranja, nikad kasniji početak i nikad manje vremena za dovršetak tako ozbiljnog posla. S obzirom da se kasni i da je za završetak pregovora preostalo 17 radnih dana, po svoj prilici je pred pregovaračima vrlo zahtjevan zadatak. No, ako ima dobre volje i još bolje vjere, bez obzira na tako kratak rok, ni taj zadatak nije nerješiv. Za sada smo s Poslodavcem, što u formalnom, a što u neformalnom obliku razmijenili polazišne osnove za pregovore. Kako pregovori još nisu započeli, tako ovom prigodom nećemo o podudarnosti izrečenih stavova. O tijeku pregovora ćemo vas redovito izvještavati, po potrebi i dnevnim obavijestima putem našeg glasila ili na drugi prikladan način.
KOLEKTIVNI UGOVOR – KRUCIJALNI INTERSI RADNIŠTVA
Usprkos razvijenom radnom i socijalnom zakonodavstvu u Republici Hrvatskoj, kolektivni ugovori imaju poseban značaj jer za primarni cilj imaju kvalitativno i kvantitativno poboljšanje radnih uvjeta u odnosu na zakonski okvir. Svrha kolektivnih ugovora je u uspostavljanju viših prava, povoljnijih uvjeta rada i drugih prava koja nisu utvrđena zakonom. Nedvojbeno je da je kolektivno pregovaranje, kao jedan od oblika socijalnog dijaloga, najbolji način uređivanja odnosa socijalnih partnera, a sve u cilju socijalne stabilnosti i izbjegavanja sukoba ili njihovog smanjivanja na najmanju moguću razinu te postizanja šireg društvenog konsenzusa. U novi ciklus kolektivnog pregovaranja u Hrvatskoj pošti ulazimo očekujući da ćemo pregovarati u dobroj vjeri, ali vrlo vjerojatno ćemo se susretati sa sličnim ili istim izazovima s kojima smo se susretali u prethodim pregovaračkim procesima. Svakako da emocije u pregovaračkom procesu treba ostaviti po strani te nastojati očuvati krucijalne interese radnika, uz pripremu različitih opcija za postizanje najboljih rješenja.
ODRŽANI SKUPOVI RADNIKA U GP 1
Skupovi radnika u organizaciji Radničkog vijeća GP 1, uz nazočnost predstavnika Poslodavca, kao i predstavnika HSP-a i RSRH-a održani su tijekom prošlog i ovog tjedna u Krapinsko-zagorskoj županiji, konkretnije u PU 49210 Zabok, PU 10110 Zagreb, PU 10430 Samobor te u PU 10135 Zagreb. Standardne točke dnevnog reda bile su; izvještaj o poslovanju Hrvatske pošte za prvih šest mjeseci 2017. godine, izvještaj o radu Radničkog vijeća u tekućem mandatu, izvještaj stručnjaka zaštite na radu o stanju i mjerama zaštite na radu kao i točka razno, gdje su radnici postavljali pitanja o problemima s kojima se svakodnevno susreću na pojedinim područjima. Iz svoje perspektive i svakodnevnog iskustva poštari propituju isplativost i učinkovitost AB dostave, posebno u pogledu činjenice da se “prioriteti” moraju dostavljati istog dana na cijelom rajonu, što bitno povećava prijeđeni put, a koji im se u cijelosti ne ubraja u produktivnost. Upitne su i norme, te je predloženo da se revidiraju pojedine stavke u trenutno važećem Pravilniku o normiranju. Količina pošiljaka zaprimljenih za dostavu iz dana u dan je sve veća i na nekim područjima bi bilo poželjno uvođenje auto rajona, što je bio prijedlog poštara iz poštanskog ureda 10135 Zagreb. Već se više puta upozoravalo na probleme vezane uz službenu odjeću i obuću, na rok isporuke koji kasni i više od godinu dana, kao i na kvalitetu iste, a da ne spominjemo rokove trajanja koji su nedopustivi i predugački (visoke cipele – 36 mjeseci, niske – 24 mjeseca), kao i vodonepropusne jakne (rok trajanja 48 mjeseci). Pojedina zaduženja bila su prije više od sedam godina. Mišljenja smo da bi se rokovi trajanja službene obuće trebali smanjiti. Radnici u Diviziji mreža imaju primjedbu na prodajne ciljeve za radnike koji dio radnog vremena rade u pozadini, a dio na šalteru. Ubuduće će se voditi računa o njihovim prodajnim ciljevima i po potrebi će se smanjiti, rečeno je. Vruća tema svih skupova bile su male plaće i povećanje materijalnih prava u Kolektivnom ugovoru.
USVOJENA PROCJENA RIZIKA
Sjednica Središnjeg odbora za zaštitu na radu na kojoj se vodila rasprava o izrađenom dokumentu Procjena rizika u HP-Hrvatskoj pošti d.d., a koju je izradila stručna radna skupina iz Odjela za zaštitu na radu, zaštitu od požara i ekologije, održana je u ponedjeljak, 27. studenog 2017. godine. Nakon provedene rasprave dokument je predan na glasovanje članovima Središnjeg odbora za zaštitu na radu gdje je šest članova bilo ZA, a dva člana bila su SUZDRŽANA. Na temelju rezultata glasovanja na predmetnoj sjednici Središnjeg odbora za zaštitu na radu prihvaćen je i usvojen dokument Procjene rizika koji stupa na snagu odmah, te će isti biti dostupan svim radnicima HP-Hrvatske pošte d.d. putem intranetskih stranica u elektroničkom obliku. Da podsjetimo, uvažavajući uložene napore u izradi procjene rizika, kao temeljnog dokumenta u definiranju politike sigurnosti, nakon provedene rasprave, Središnje povjereništvo radnika za zaštitu na radu svojevremeno je u postupku savjetovanja dalo uvjetovano pozitivno mišljenje na predloženi dokument, uz uvjet prihvaćanja dopuna, prijedloga i primjedbi Središnjeg povjereništva radnika za zaštitu na radu. U odgovoru na očitovanje, iz Odjela ZNR ZOP-a i ekologije navodi se „da je na izradi Procjene rizika radio tim od 10 stručnjaka zaštite na radu, a koji zadovoljavaju sve propisane uvjete za izradu predmetnog dokumenta. Stoga smatramo da je trenutna Procjena rizika spremna za donošenje od strane nadležnih tijela poslodavca temeljem Zakona o zaštiti na radu“ (bez prihvaćanja dopuna, prijedloga i primjedbi radničkih predstavnika!? op.a.). Nadalje, u dopisu se navodi „…U duhu nastavka suradnje sve vaše primjedbe će razmotriti radna skupina kod sljedeće revizije, a na koji ćete sastanak biti i pisano pozvani.“ Upravo zbog neprihvaćanja niti jednog prijedloga Središnjeg povjereništva radnika za zaštitu na radu i Glavnog radničkog vijeća, od strane radne skupine za izradu procjene rizika, radnički predstavnici u Središnjem odboru za zaštitu na radu bili su suzdržani kod glasovanja o dokumentu Procjena rizika.
USPJEŠNI NA POSLU, A IMATE I DOVOLJNO VREMENA ZA LIJEP PRIVATNI ŽIVOT!?
Kako bi to bilo krasno! Za mnoge od nas to je samo mjehurić od sapunice koji se često rasprsne čim nešto ne ide po planu. Naravno, ako imamo plan! Na primjer, važan svakodnevni projekt poštara – redovita i kvalitetna dostava (recimo, dostava pismovnih pošiljaka u tzv. „B danu“ na ruralnom području za 1100 domaćinstava!?) u velikoj je opasnosti da se raspadne, a može se spasiti samo prekovremenim radom, „uvozom radne snage“ s drugog područja, ili otkazivanjem godišnjeg odmora koji je i više nego potreban! Sve to dovodi do konflikta i stresa na poslu i kod kuće! Bolest žurbe, ta užasna pošast, pretvara se u glavnu društvenu bolest, zbog koje počinjemo misliti da moramo biti još bolji i kretati se još brže! Uvijek u pokretu bez dovoljno vremena da stanu i mirno razmisle: mnogi ljudi provode svoje poslovno i privatno vrijeme jurcajući uokolo kako bi stigli na sve, samo da bi otkrili – u najgorem slučaju ležeći na odjelu intenzivne njege – da nisu nikad provodili dovoljno vremena s obitelji i prijateljima. Mnogi ljudi to shvate tek kad je prekasno. Bolesti vezane uz stres, kao što su bolesti srca, napadi nervoze i čirevi rezultat su takvih pogrešnih shvaćanja.
DZS: BDP PORASTAO 3,3 POSTO
LIDER – Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je 29. studenog procjenu prema kojoj je hrvatsko gospodarstvo u trećem tromjesečju poraslo za 3,3 posto u odnosu na lani. Ovo je 13. tromjesečje za redom da BDP raste. Riječ je o trećem po veli- čini rastu od početka krize. Iako je rast nešto brži no u drugom tromjesečju, sporiji je od onoga što se očekivalo. Analitičari procjenjuju da će zahvaljujući rekordnoj turističkoj sezoni i jačanju osobne potrošnje rast biti 3,5 posto, odnosno najveći u posljednjih deset godina.