HSP - Hrvatski sindikat POŠTE

Besparica srezala i srpanjsku potrošnju

OŠTAR PAD PRODAJE
B. PODGORNIK (NOVI LIST) – »Hrvatska je ušla u novi krug ekonomske krize, što potvrđuje najnoviji podatak o padu maloprodaje u srpnju za čak 5,1 posto. Promet u trgovini na malo smanjuje se već peti mjesec za redom u usporedbi s istim razdobljem prošle godine”, prema podacima Državnog zavoda za statistiku.
Iznenađujuće jest da se godišnji realni pad maloprodaje od 5,1 posto dogodio u jeku turističke sezone, kad se potrošnja u Hrvatskoj obično raste zbog velikog broja stranaca. Da njih nije bilo, pad potrošnje možda bi bio i veći. To je treći po redu negativni ekonomski pokazatelj, objavljen u prošlih pet dana. U drugome tromjesečju hrvatski BDP ubrzao je pad i iznosio minus 2,1 posto u usporedbi s istim lanjskim razdobljem. Industrijska proizvodnja u srpnju je pala 5,5 posto, a u prvih sedam mjeseci zabrinjavajućih 6,1 posto. To je četvrta godina za redom otkako ta proizvodnja u Hrvatskoj neprekidno pada, primjećuju u svom izvješću analitičari Raiffeisen banke, koji se ne čude zašto hrvatski građani sve manje troše.
– Na maloprodaju su negativno utjecali rast nezaposlenosti i stagnacija kreditiranja stanovništva, kažu analitičari RBA. Upozoravaju da plaće već nekoliko godina ne rastu, a potrošači su pesimistični u pogledu budućnosti njihovih dohodaka. Njihovim procjenama treba dodati i štednju u državnom proračunu. Kad stanovništvo štedi i kad se smanjuje državna potrošnja, događa se i smanjenje potražnje za proizvodima i uslugama, pa hrvatsko gospodarstvo ima manje posla i njegova proizvodnja pada. Bolje nije ni izvoznicima, jer se sve više štedi i u Europskoj uniji, glavnom hrvatskom trgovinskom partneru.
Analitičari RBA kažu da ne vjeruju u oporavak hrvatske maloprodaje do kraja ove godine. Oni očekuju da će i industrijska proizvodnja nastaviti s padom – ne samo do kraja ove godine, nego i iduće. Analitičari se boje da će se hrvatski BDP smanjiti i u trećem tromjesečju ove godine, osim ako dobra turistička sezona ne ublaži taj trend.